|
::Albumy | ::Astrologia, parapsychologia | ::Atlasy, plany, mapy | ::Biografie, wspomnienia, wywiady | ::Dla dzieci i młodzieży - literatura | ::Dla dzieci i młodzieży -popularnonaukowe | ::Dla najmłodszych | ::Edukacja | ::Ekonomia, zarządzanie, prawoznawstwo | ::Encyklopedie, słowniki, leksykony | ::Eseje | ::Fantastyka | ::Film | ::Gry fabularne | ::Gry i puzzle | ::Historyczne | ::Humor, aforyzmy, przysłowia | ::Inne | ::Judaistyka | ::Kalendarze | ::Komiksy | ::Książki audio | ::Kulinaria | ::Lektury szkolne | ::Literatura | ::Literatura faktu, reportaż | ::Literatura obcojęzyczna | ::Literatura piękna - obca | ::Literatura piękna - polska | ::Literatura popularnonaukowa | ::Medycyna, ziołolecznictwo | ::Nauka i technika - popularnonaukowe | ::Nauki humanistyczne | ::Opowiadania | ::Poezja | ::Poradniki | ::Powieści | ::Przewodniki turystyczne | ::Publicystyka, esej | ::Religia, religioznawstwo | ::Romanse | ::Sensacja, kryminał, horror | ::Socjologia | ::Sport | ::Sztuka | ::Ściągi, opracowania | ::Tradycje i obyczaje |
|
|
Literatura polskiego oświecenia wobec tradycji i Europy |
Literatura polskiego oświecenia wobec tradycji i Europy |
|
|
|
Autor: |
Cieński Marcin | Wydawnictwo: |
Universitas |
Kategoria: |
Nauki humanistyczne | cena detal. brutto: |
39.00 zł | format: |
15 x 23,5 |
ISBN: |
978-8324223534 |
oprawa: |
broszura |
stron: |
284 | rok wydania: |
2013 | data dod.: |
2016-09-18 |
|
|
Opis:
Zebrane w tej ksiazce studia maja za przedmiot powiazanie polskiego oswiecenia (zwlaszcza jego literatury) z tradycja organizujaca kulture Pierwszej Rzeczpospolitej i z europejskimi impulsami wplywajacymi na jej modernizacje (zwlaszcza w obszarze polityki i swiadomosci jej obywateli). Ukladaja sie one wokol pewnych osi tematycznych, wskazujacych jednoczesnie - mam nadzieje - najwazniejsze dla mnie kwestie, ktore w badaniach nad polskim oswieceniem nalezalo czy nalezy rozpoznac. Bardzo wazna wydaje mi sie problematyka dotyczaca dzisiejszego spojrzenia na oswiecenie, naznaczonego historia sporow o przeszlosc, czarnymi i bialymi legendami, manipulacjami, a przede wszystkim stereotypowymi uproszczeniami. To one tworza kontekst, w ktorym dzis przychodzi badaczowi oswiecenia interpretowac - na nowo - wydarzenia i postawy, przedmioty i teksty z osiemnastego stulecia. Przelamanie stereotypow nie zalezy tylko od literaturoznawcy, ale moze on probowac pokazac, jak przedmiot jego zainteresowania laczy sie z wielkimi porzadkami narodowej swiadomosci i kultury. Powinien on tez - tak uwazam jako historyk literatury (dawnej) - pokazac odmiennosc kulturowa i cywilizacyjna swego przedmiotu zainteresowania, objasnic go, wprowadzic w szerszy uklad odniesienia. W czytaniu epok dawnych wlasnie "cywilizacyjna historia literatury" wydaje sie szansa na przezwyciezenie zagrozen wspolczesnego odrzucenia historycznosci oraz kryzysu historii literatury. |
|
|
|
|